Závazná norma (+komentář)
V normě 102 je stanovený průjezdný průřez, který se týká portálů, tunelů, mostů apod. a musí být dodržen u všech obrysů, kterými má souprava projet bez narážení. Je výhodné překreslit si obrys na trvdý papír a průjezdný průřez si stále kontrolovat. Předejdeme tak situaci, že po dokončení stavby nám v některých místech budou vagóny narážet a vypadávat z kolejí.
V tabulce jsou uvedeny míry v milimetrech pro přímou kolej. Výška h1platí pro zvýšené nástupiště (ostrovní), výška h2pro nákladní rampu (na kolej se nesmí zajíždět s osobními vozy), výška h4pro parní a motorový provoz, výška h5pro těžké stavby (tunely a mosty) elektrifikovaných tratí a výška h6 pro lehké stavby (krakorce s návěstidly) elektrifikovaných tratí.
Měřítko |
b1 |
b2 |
b3 |
b4 |
b5 |
h1 |
h2 |
h3 |
h4 |
h5 |
h6 |
H0 |
43 |
50 |
20 |
40 |
33 |
10 |
14 |
41 |
60 |
69 |
79 |
TT |
32 |
38 |
15 |
30 |
25 |
7 |
11 |
29 |
45 |
52 |
60 |
N |
25 |
28,5 |
11 |
22,5 |
19 |
5,5 |
8 |
23 |
34 |
39 |
45 |
U koleje v oblouku je potřeba rozšířit průjezdný průřez o vyšrafovanou část ve středu.
Hodnota a je u N=4mm, pro TT=6mm a u HO závisí na poloměru R oblouku koleje podle další tabulky (je sestavena pro H0 a délku vozů přes nárazníky do 278mm).
Poloměr R |
380 |
440 |
500 |
550 |
600 |
mm |
a |
10 |
8 |
6 |
4 |
2 |
mm |