Doporučení, vydání 1983
1. Účel a pojmy
Převýšení slouží u skutečné železnice k bezpečnosti jízdy vozidel v oblouku tím, že jízdou v oblouku vyvolaná odstředivá síla se převýšením vnějšího kolejnicového pásu o hodnotu h proti vnitřnímu kolejnicovému pásu celkem, nebo částečně kompenzuje (viz obrázek).
V modelovém provozu není převýšení z důvodů dynamiky jízdy potřebné, dokonce zvyšuje nebezpečí převrácení jednotlivých vozidel dovnitř. Z tohoto důvodu nemá převýšení h, použité z optických důvodů, převýšit G/15. Doporučuje se:
G |
6,5 |
9 |
12 |
16,5 |
22,5 |
32 |
45 |
h max |
0,4 |
0,6 |
0,8 |
1 |
1,5 |
2 |
3 |
Zobrazení
V oblouku se zachová původní poloha vnitřního kolejnicového pásu v rovině, případně na stoupání, zatímco vnější kolejnicový pás se zvýší o hodnotu h. Oblouky s převýšením se mají konstruovat s přechodnicí (viz norma NEM 113). Délka rampy převýšení má zodpovídat délce přechodnice. Stoupání k převýšení se rozdělí na délku přechodnice rovnoměrně (viz obrázek).