Závazná norma, vydání 1976
Tato norma je podkladem pro zkoušení kolejí, výhybek a křižovatek na straně jedné, kol a dvojkolí na straně druhé. Dle NEM zhotovené modelové dráhy musí odpovídat této normě. Na nromy NMRA S3 a S4 a doporučení NMRA RP25 byl vzat ohled v největší možné míře.
V zájmu jistoty provozu se míry odchylují od měřítkového zmenšení předlohy.
TK - temeno kolejnice
TK' - měřící rovina pro všechny vodorovné míry této normy
Míry pro Rozchod |
kolej |
dvojkolí |
kolo |
|||||||||
G 1)max |
C 2)min |
S max |
F 3)max |
H 4)min |
K max |
B min |
N 5)min |
T min |
T max |
D 6)max |
P |
|
9 |
9,3 |
8,1 |
7,3 |
1,0 |
0,9 |
8,1 |
7,4 |
2,2 |
0,5 |
0,6 |
0,9 |
0,15 |
12 |
12,3 |
11,0 |
10,1 |
1,1 |
1,0 |
11,0 |
10,2 |
2,4 |
0,6 |
0,7 |
1,0 |
0,20 |
16,5 |
16,8 |
15,2 |
14,1 |
1,3 |
1,2 |
15,2 |
14,3 |
2,8 |
0,7 |
0,9 |
1,2 |
0,25 |
22,5 |
22,8 |
20,9 |
19,5 |
1,6 |
1,4 |
20,9 |
19,8 |
3,5 |
0,9 |
1,1 |
1,4 |
0,30 |
32 |
32,3 |
29,9 |
28,0 |
2,2 |
1,6 |
29,9 |
28,4 |
4,7 |
1,2 |
1,4 |
1,6 |
0,40 |
45 |
45,3 |
41,8 |
39,3 |
2,8 |
2,2 |
41,8 |
39,8 |
5,7 |
1,5 |
1,7 |
2,2 |
0,50 |
Poznámky :
1) U přímé koleje je nutno dodržovat jmenovitou míru. V oblouku je vhodné rozšíření rozchodu, např. mají-li být v provozu vozidla s velkým rozvorem.
2) Ohraničení Cmin platí jen v kritickém obvodu přídržné kolejnice, neplatí tedy např. u vodících kolejnic, které jsou používány u oblouků s malými poloměry nebo u ochranných kolejnic na mostech.
3) U srdcovek může být překročeno omezení Fmax, je-li předpokládána jízda po okolku.
Fo = (G - S) / 2, případně u přídržné kolejnice Fo = G - C
Dodržení maximální světlosti žlábků srdcovky dovoluje společný provoz s koly, jejichž okolky mají rozdílnou výšku D. Budou-li nutná následkem šikmé polohy dvojkolí v obvodu žlábků jejich rozšíření nad danou míru nebo musí-li být z téhož důvodu zmenšena hodnota S, může být minimum výšky okolku D menší jen o 0,1 než maximum. Hloubka žlábku může být pak jen Hmin+0,1. Koleje se zvětšenou světlostí žlábků F nejsou vhodné pro vozidla dle normy NMRA.
4) Hmin platí pouze pro světlost žlábků srdcovky. Jinde je zapotřebí zachovat hloubku H´>1,3 H pod TK. Vrchní plochy nekovových srdcovek mají ležet 0,1 pod TK.
5) Šířka kola může být menší než Nmin, jestliže jsou splněny podmínky nájezdu okolku dle poznámky 3) a jestliže bylo zvoleno K + N > Gmax
6) Míra D může být zmenšena až na měřítkové provedení, není-li uvažován nájezd okolku.